Depressiv unnvikelse
Her beskrives mål, innhold og prosedyrer i ferdighetstreningen i kognitiv terapi.
Mål
- Demonstrere samarbeidspreget intervjuteknikk (veiledet oppdagelse sokratisk dialog)
- Hente fram negative automatiske tanker som hindrer pasienten i å komme i gang med aktiviteter som kan motvirke depresjonen
- Få frem implikasjonene av de hemmende tankene for passivitet og depressiv sinnsstemning
- Hente fram alternative og mer konstruktive og energigivende tanker
- Presentere sammenhengen mellom tanker (både negative, passiviserende tanker og alternative tanker) og konsekvenser (følelser, kroppsreaksjoner, men særlig handling/atferd) gjennom ABCDE
- Anvend en kognitiv atferdsterapeutisk tilnærming til hjemmeoppgaver som ikke er blitt gjort
Innhold
- Kasusbeskrivelsene «Arne» og «Elisabeth»
- Powerpoint-presentasjon med oversikt over demonstrasjoner og øvelser
Prosedyrer
- Gå gjennom «Arne» og «Elisabeth» og drøft sammen med naboen eksempler på hvordan depresjon med energimangel, motløshet og passivitet kan komme til uttrykk
- Gi informasjon om at aktivitet kan ha en positiv innvirkning på depresjon og undersøk aktuelle aktiviteter
- Intervjue pasienten for å identifisere negative og passiviserende tanker som kommer i forkant av aktiviteten. Undersøk konsekvensene av tankene: Følelser, kroppstilstand, motivasjon, selvtillit, men særlig atferd/handlinger
- Presentere sammenhengene i et ABC-skjema
- Utforsk mentale katastrofebilder eller -forestillinger
- Undersøk pasientens synspunkter på tankenes gyldighet (0–100), både i situasjonen og når man har det bedre. Drøft nytten av tankene, og foreta et intervju av pasienten der alternative tanker kommer fram. Utvid ABC med DE.
- Avtal en egnet hjemmeoppgave
- Undersøk effekten av unnvikelse og utsettelse på depressive symptomer. Utarbeid en ABC.
- Undersøk om pasienten har positive holdninger til selvkritikk og pasienten har hatt erfaringer med at selvkritikk har virket etter hensikten.
- Hent fram alternative tanker ved å undersøke hvordan pasienten hadde hatt det hvis han/hun hadde lykkes i å få gjort hjemmeoppgaven.