Tolkning av hendelser
Her beskrives mål, innhold og prosedyrer i ferdighetstreningen i kognitiv terapi.
Mål
- Demonstrere samarbeidspreget intervjuteknikk (sokratisk dialog)
- For å hente fram negative automatiske tanker og alternative tanker
- For å tydeliggjøre implikasjoner og betydninger av hendelser og tolkninger
- Presentere sammenhengen mellom tanker (både negative automatiske tanker og alternative tanker) og konsekvenser (følelser, kroppsreaksjoner, atferd) gjennom ABCDE og beholdermetafor
- Informere om måter som pasienten kan få tilgang på og holde fast i alternative tanker
- Presenter og drøft «tankefeller»
Innhold
- Kasusbeskrivelse «Haldis»
- Eksempler på spørsmål som kan brukes for å hente fram negative automatiske tanker og alternative tanker
- Oversikt over tankefeller
- Powerpointpresentasjon med en oversikt over demonstrasjoner og øvelser
Prosedyrer
- Gå gjennom «Haldis» og drøft sammen med naboen hvordan depresjonen kan komme til uttrykk
- Gi informasjon om kognitiv terapi og foreslå en agenda for samtalen, både struktur og tema
- Intervjue pasienten slik at negativ automatiske tanker (B) kommer fram og koble til konsekvenser (C – følelse, kroppen/indre tilstand, atferd)
- Sett opp en ABC
- Undersøk pasientens synspunkter på gyldighet (0–100)
- I situasjonen og i samtale med behandler
- Intervjue pasienten slik at alternative tanker (D) kommer fram
- Koble alternative tanker til relevante konsekvenser, utvid ABC med DE. Skriv på tavle/et ark. (E = Følelse, atferd, indre tilstand). Presenter beholdermetaforen som en måte å fremstille sammenhengen mellom tanker (både negative automatiske tanker og alternative tanker) og konsekvenser for indre tilstand (for eksempel motivasjon, viljestyrke, tro på seg selv, optimisme)
- Gi informasjon om at de negative tankene gjerne kommer automatisk, det vil si at de er selvdrevne, mens det kreves ofte en bevisst innsats for å hente fram alternative tanker. Drøft hvordan man kan få tak i alternative tanker når de negative regjerer.
- Presenter og drøft tankefeller