Denne utdanningen er for deg som er helsesykepleier og jobber minimum 40% i skolehelsetjenesten (grunnskole og videregående skole). Utdanningen gir en innføring i hvordan du kan anvende kunnskaper og metoder fra kognitiv atferdsterapi i helsefremmende og oppfølgende arbeid for barn og ungdom med psykiske plager.
Utdanningen tar utgangspunkt i ulike problemstillinger som du som helsesykepleier møter i ditt daglige arbeid. Sentrale temaer er engstelige barn, triste barn, selvfølelse, spiseforstyrrelse, skolevegring og sosial angst.
Gjennom studiet får du kjennskap til det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget i kognitiv atferdsterapi. Du tilegner deg samtaleverktøy og praktiske hjelpetiltak for de hyppigst forekommende problemene som helsesykepleiere møter. Tiltakene tilpasses barnets alder og utviklingsmessige funksjonsnivå, og det legges vekt på samarbeid med foreldre og andre aktører rundt barnet.
Kognitiv terapi, som også kalles kognitiv atferdsterapi, anvendes både i det psykiske og somatiske helsetilbudet, og på andre områder som for eksempel arbeidspsykologi, stressmestring og idrettspsykologi. Prinsippene anvendes i hele behandlingskjeden – som forebygging, i skole- og allmennhelsetjenester og i poliklinisk oppfølging.
Eksamen
Utdanningen avsluttes med en 3 timers skriftlig eksamen. Fremmedspråklige og personer med lese- og skrivevansker kan søke om å få utvidet eksamenstid. Eksamen består av kasusbeskrivelser med tilhørende oppgaver, som alle må besvares. Dersom kandidaten ikke består første gang, får man mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til.
Godkjenning
Sykepleierforbundet: godkjent som meritterende med totalt 30 timer. Dette kan brukes i henhold til kurstimekravet i NSFs godkjenningsordning klinisk spesialist i sykepleie/spesialsykepleie.
Studieplan
Se studieplanen her (med forbehold om endringer)