31.05.2023

Vi ruller ut Canvas!

Foto: Lene Finnerud

Administrasjonen i NFKT har lenge ønsket en bedre måte å organisere kommunikasjonsflyten i og rundt utdanningene våre med mål om å lette hverdagen for kursledere og kandidater. Nå er Canvas signert og på det nærmeste klar til å lanseres.

Undervisningsleder i NFKT, Siv Iren Juklestad, har tidligere erfaring med Canvas og er glad for nå å få dette på plass i NFKT. – Canvas er en digital læringsplattform og informasjonskanal vi vil bruke til å kommunisere med både faglærer, kursleder og student, enten det er felles eller individuell informasjon. Det vil også være her kandidatene kan levere oppgaver og finne beskrivelser av arbeidskrav og oppgaver, frister for innlevering og meldinger fra faglærer, forklarer hun.

God oversikt

Med en slik oversiktlig og funksjonell læringsplattform får man samlet all informasjon og kommunikasjon. – Canvas har ulike temaer i venstre side av menyen. Med «Moduler» kan kursledere organisere innhold og flyten i studiet. Det er denne funksjonen som brukes til å organisere innhold i kurset, forklarer Juklestad. I «Oppgaver» legges alle arbeidskrav inkludert dato for innleveringer sånn at alle skal ha full oversikt over hva man har å forholde seg til. – Her kan man også opprette spørrekonkurranser, vurdere diskusjoner gjennom opplastede filer, tekst, bilder, nettadresser og andre ting, forteller Juklestad. – Oppgavesiden viser detaljer om hva forventes av deltakeren og hvilke for kriterier som vil ligge til grunn for vurderingen av kandidaten. Der det er aktuelt, vil deltakerne også her få tilbakemelding på arbeidskrav i Canvas. Allerede når deltakeren logger seg inn på Canvas ved oppstart av utdanningen, vil det ligge datoer for innlevering av noen arbeidskrav samt dato for eksamen dersom den allerede er satt. Disse datoene vil også komme opp på framsiden til Canvas for å gi full oversikt på tidsaksen i utdanningen. Når oppgavene er godkjent, vil deltakere få melding i Canvas. For kursleder er SpeedGrader et enkelt system for å gi tilbakemelding på arbeidskrav.

Enveis og toveis

Kommunikasjonen i Canvas vil være både enveis og toveis. – I «Kunngjøringer» kan undervisere kommunisere med deltakeren om læringsaktivitetene og publisere interessante emnerelaterte tema, men her er det ikke mulig for deltakeren å svare. I kontrast er «diskusjoner» et system for klassediskusjoner. Her kan deltakere bidra til diskusjonstema, gjerne gjennom egne faste grupper slik at gruppen kan ha sin egen diskusjonstråd med faglig relevans til kurset. – Diskusjonen trenger ikke nødvendigvis å gå i sanntid, men kan godt vare over tid.

En viktig funksjon i Canvas som i mange andre apper, er «Innboks». Innboksen er et meldingsverktøy som brukes til å kommunisere med et emne, en gruppe, en individuell student eller en gruppe studenter. Deltakere bruke innboksen til å kommunisere med andre i emnet sitt.

Under pandemien har NFKT lagt inn mye tid og kunnskap i å bruke Teams som en effektiv digital møteportal. Denne vil vi også bruke videre, men nå i samspill med Canvas. – Deltakeren vil få tilgang i Teams når de logger seg på Canvas.

Oppe og går fra august

Så hvordan går vi videre herfra? – Etter at Canvas er opprettet vil deltakeren få en e-post eller sms om pålogging. Canvas app kan også installeres på mobiltelefon i tillegg til PC, forklarer Juklestad som ser frem til å strømlinjeforme kommunikasjonen i utdanningene med denne nye muligheten. I løpet av juni vil de ansatte i administrasjonen få grundig opplæring i bruk av Canvas i juni. Kursledere vil få informasjon om Canvas i god tid før kursstart. De som starter på kurs i NFKT i august blir de første som skal ta i bruk læringsplattformen.

Tilbake til topp