Endring av grunnleggende overbevisninger - Judith Becks modell
Her beskrives mål, innhold og prosedyrer i ferdighetstreningen i kognitiv terapi.
Mål
- Demonstrere samarbeidspreget intervjuteknikk
- Hente fram informasjon slik at man kan utarbeide en kasusformulering (J. Beck)
- Gi informasjon om behandlingen og undersøk om pasienten kunne være villig til å arbeide med å endre sitt reaksjonsmønster for å nå viktige mål
Innhold
- Kasusbeskrivelse «Harald» og «Espen» eller «Silje» og Guttorm»
- Power point-presentasjon med en oversikt over demonstrasjoner og øvelser
Prosedyrer
- Gå gjennom kasusbeskrivelsene for Espen og Harald, eller Silje og Guttorm. Drøft situasjoner som trigger negative følelser og uhensiktsmessige reaksjonsmåter, og mønstre i pasientens måte å oppfatte og tolke situasjonene på.
- Ta utgangspunkt i en situasjon eller hendelse der pasienten fikk negative følelser og reagerte på en uhensiktsmessig måte. Hent fra negative automatiske tanker og utarbeid en ABC med vekt på følelser og atferd.
- Ta utgangspunkt i en ny situasjon eller hendelse og utarbeid en ABC.
- Ta utgangspunkt i enda en situasjon eller hendelse og utarbeid en ABC.
- Gå gjennom ABC’ene sammen med pasienten og undersøk om det finnes et mønster i pasientens negative automatiske tanker og tolkninger.
- Undersøk om pasienten kan se sammenheng mellom grunnleggende negative oppfatninger og tidligere negative hendelser og opplevelser i livet.
- Fyll inn informasjonen i kasusformuleringsdiagrammet.
- Gi informasjon om at slike oppfatninger og tenkemåter kan ha vært hensiktsmessig i tidligere situasjoner i fortiden, for eksempel under svært belastende oppvekstbetingelser, men kan fungere uhensiktsmessig og hemme livsutfoldelsen når livet og omstendighetene forandrer seg.
- Gi informasjon om behandlingen. Undersøk om pasienten synes det gir mening og om han/hun kunne tenke seg å arbeide med en slik tilnærming for å nå viktige mål.